Sel Sperma Pun Boleh DiCipta... - AMMBOI.COM

TERKINI

Post Top Ad

Your Ad Spot

09 July 2009

Sel Sperma Pun Boleh DiCipta...

Dulu dengan kes klon, sekarang dunia dikejutkan dengan penghasilan sel sperma melalui kaedah saintifik. Wah.. macam-macam hal plak. Macam mana dengan pendapat Majlis Fatwa Kebangsaan?

Sekumpulan saintis dari Universiti Newcastle dan Institut Sel Stem Timur Laut England (NESCI) berjaya mencipta sperma manusia di dalam makmal iaitu yang pertama seumpamanya di dunia, lapor beberapa akhbar di Britain semalam. (Petikan Kosmo Online)

gambar hiasan

Bagi kes klon, sememangnya majlis fatwa mengharamkan perkara sedemikian. Kerana ianya adalah bertentangan dengan fitrah manusia. Bagi kes bayi tabung uji pula ia adalah sah disisi Islam jika kedua-dua benih yang dicantumkan itu dari suami dan isteri yang sah dan dilakukan dengan cara yang terhormat (semasa keluarkan benih tu kot...). Nak tau lebih lanjut rujuklah pada yang lebih pakar. Bayi tabung uji( bagi kes sah) boleh menjadi wali dan mewarisi harta pusaka.

gambar hiasan

Bayi sel stem pula (sel sperma saitifik), kaedah ini difatwakan sebagai boleh digunakan untuk tujuan kaji selidik mahupun perubatan dengan syarat-syarat tertentu iaitu sel stem dewasa dans el stem kanak-kanak hemdaklah harus mendapat keizinan daripada ibu bapanya dan prosedurnya tidak memudaratkan.

p/s : sila rujuk pada yang lebih arif..

Image Hosted by ImageShack.us

No comments:

Post Top Ad

Your Ad Spot