BILA PASUKAN KALAH | JURULATIH JADI MANGSA | PEMAIN DITUDUH MENGATUR PERLAWANAN PULA! - AMMBOI.COM

TERKINI

Post Top Ad

Your Ad Spot

27 May 2011

BILA PASUKAN KALAH | JURULATIH JADI MANGSA | PEMAIN DITUDUH MENGATUR PERLAWANAN PULA!

Bila la bolasepak kat negara kita nak maju kan. Kalah sikit melenting. Kalah sikit nak tunding menunding. Siapa salah? Semua taknak mengaku salah. Yang jadi mangsa pemain dan jurulatih ajer. Bagi ammboi sikap macam ni memang tak patut dan langsung tak sedap didengar. Bolasepak kita ni bukan tahap pelaburan berbilion-bilion ringgit lagi tapi mutu permainan pula nak disamakan dengan Liga Inggeris dan juga liga-liga antarabangsa yang lain. Biarlah profesional sikit, kita menang dengan bergaya kalau nak kalah pun biarlah kena pada cara dan masanya. Pagi ni ammboi baca akhbar kata nak suruh SPRM siasat skuad Piala Presiden PBNS (Persatuan Bolasepak Negeri Sembilan). Katanya wujud skandal mengatur perlawanan.


Kemerosotan sesebuah pasukan bagi ammboi bukannya disebabkan oleh skandal macam tu jer, namun moral pemain juga perlu dijaga. Bukan main nak tuduh-tuduh atau maki hamun jer. Sesebuah pengurusan perlu bijak menyelami perasaan pemain. Mereka bukan hanya pemain bola semata-mata, mereka juga mencari rezeki untuk keluarga. Ada masalah keluarga, maka mereka juga tanggung beban yang sama. Disini pihak pengurusan perlu bertindak untuk turut sama membantu menyelesaikan masalah mereka.

Dalam kes lain pula, sikap tukar-tukar jurulatih. Katanya jurulatih menjadi sebab pasukan berkenaan gagal menyinar. Ambik ler Alex Ferguson pun, konfom beliau tak sampai seminggu dah blah dari Malaysia ni jika pemain kita langsung tak berdisiplin. Disiplin bukan hanya dari segi perilaku yang baik, hadir latihan atau dengar kata. Bahkan disiplin diri sendiri yang kena ada pada setiap pemain. Makanan kena jaga, kesihatan kena jaga, jangan merokok dan sebagainya. Ni kalau nak lari pun semput apatah lagi nak mengharungi perlawanan sepanjang 90 minit. Tak ke pancit kat padang tu. Mula la yang tu kejang urat, yang ni putus urat kentut dan macam-macam lagi juga.

Jurulatih pula diberi kuasa untuk mengambil dan menyingkirkan pemain. Mereka perlu bertindak bijak memastikan pemainya berada dalam prestasi yang baik sepanjang masa. Bukannya melabel sesetengah pemain sebagai pemain bintang, dan pemain berkenaan dah konfiden beliau akan terus dikekalkan dalam pasukan walaupun tahap permainan mereka ada kalanya tak setaraf dengan status bintang mereka. Pemain yang macam ni la selalu menjadi punca kenapa pasukan berkenaan gagal menemui sentuhan yang sebaiknya.

Usaha tangga kejayaan. Sikap tunding menunding bukanlah amalan mulia. Apa yang penting kerjasama! Apa yang penting? KERJASAMA!

1 comment:

Ayie said...

dia tak sedar, kenapa orang ambil rasuah.. Kalau tanak ada rasuah dalam bola, bayar la gaji tu elok elok..

Post Top Ad

Your Ad Spot